Αυτοκατανάλωση: Αδειοδοτικό «βραχυκύκλωμα» για φωτοβολταϊκά άνω του 1 Μεγαβάτ - «Αγκάθι» και η περιβαλλοντική αδειοδότηση των οικιακών φωτοβολταϊκών επί εδάφους

Μπλόκο στην υλοποίηση συστημάτων για αυτοκατανάλωση με ισχύ άνω του 1 Μεγαβάτ, δημιουργεί ασάφεια στο αδειοδοτικό πλαίσιο, με συνέπεια πρακτικά να μην μπορεί να προχωρήσει καμία ανάλογη εφαρμογή net-billing. Σύμφωνα με παράγοντες του κλάδου, το πρόβλημα προκύπτει από το γεγονός ότι ο ΔΕΔΔΗΕ αναμένει Βεβαίωση Παραγωγού για να αδειοδοτήσει.
Από την άλλη πλευρά, η ΡΑAΕΥ θεωρεί πως δεν απαιτείται Βεβαίωση Παραγωγού για έργα αυτοκατανάλωσης. Ως συνέπεια, προς ώρας δεν μπορεί να προχωρήσει κανένα έργο άνω του 1 Μεγαβάτ για net-billing.
Όπως συμπληρώνουν οι ίδιες πηγές, η υποχρέωση για έκδοση Βεβαίωσης Παραγωγού κατ΄ αρχάς θα σήμαινε σημαντική καθυστέρηση για όποια επιχείρηση επιθυμεί να παράγει τη δική της ενέργεια. Κι αυτό γιατί οι αιτήσεις για Βεβαίωση Παραγωγού υποβάλλονται ηλεκτρονικά από την 1η έως και τη 10η ημέρα των μηνών Φεβρουαρίου, Ιουνίου, Οκτωβρίου. Ακόμη χειρότερα, η έκδοση Βεβαίωσης Παραγωγού σημαίνει επιπλέον αδειοδοτικά βάρη για τις επιχειρήσεις, καθώς «γεννά» την υποχρέωση έκδοσης ‘Αδειας Εγκατάστασης και Άδειας Λειτουργίας του σταθμού.
Σύμφωνα με τους ανθρώπους της αγοράς, σημαντικό είναι πως και η ΡΑΑΕΥ συμφωνεί πως δεν θα έπρεπε να εκδίδεται Βεβαίωση Παραγωγού για τα συστήματα αυτοκατανάλωσης, ανεξαρτήτως ισχύος. Η μόνη απαίτηση από τη Ρυθμιστική Αρχή είναι να καταχωρίζεται το πολύγωνο του σταθμού.
Κατάργηση και της εγγυητικής επιστολής
Λύση για να αντιμετωπιστεί η αρρυθμία είναι να τροποποιηθεί η ρύθμιση που προσδιορίζει ποια έργα υποχρεούνται έκδοσης Βεβαίωσης Παραγωγού (άρθρο 33 του ν.4951/2022). Στη συγκεκριμένη ρύθμιση, και πιο συγκεκριμένα στην πρόβλεψη για απαλλαγή από την έκδοση Βεβαίωσης των «σταθμών Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. που εγκαθίστανται από αυτοπαραγωγούς, σύμφωνα με το άρθρο 14Α του ν. 3468/2006», θα πρέπει να απαλειφθεί η αναφορά του άρθρου 14Α το οποίο θέτει όρια ισχύος για τις εφαρμογές αυτοκατανάλωσης, ανά κατηγορία καταναλωτών.
Επομένως, αν μείνει μόνο η διατύπωση «των σταθμών Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. που εγκαθίστανται από αυτοπαραγωγούς», τότε θα καταστεί σαφές πως τα συστήματα net-billing είναι απαλλασσόμενα, ανεξαρτήτως ισχύος.
Επομένως, το εδάφιο θα γίνει: «δ) οι σταθμοί Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (Α.Π.Ε.) που εγκαθίστανται σε κτίρια, ανεξαρτήτως ισχύος, καθώς και σταθμοί Α.Π.Ε. και Συμπαραγωγής Ηλεκτρισμού Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης (Σ.Η.Θ.Υ.Α.) που εγκαθίστανται από αυτοπαραγωγούς».
Απαλλαγή από περιβαλλοντική αδειοδότηση για οικιακά φωτοβολταϊκά επί εδάφους
Όπως συμπληρώνουν τα στελέχη της αγοράς, αναίτιες καθυστερήσεις και επιπλέον έξοδα προκαλεί επίσης στους οικιακούς καταναλωτές η εγκατάσταση συστημάτων αυτοπαραγωγής επί εδάφους και εντός του οικοπέδου που βρίσκεται το κτίριο. Σε αυτή την περίπτωση, απαιτείται τροποποίηση της Υπουργικής Απόφασης για την επικαιροποίηση της κατάταξης χερσαίων αιολικών και φωτοβολταϊκών σε περιβαλλοντικές κατηγορίες (ΥΠΕΝ/ΔΙΠΑ/63951/4418). Η τροποποίηση αφορά παρέμβαση στο εδάφιο που αφορά τα φωτοβολταϊκά συστήματα.
Πιο συγκεκριμένα, η Υπουργική προβλέπει ορθώς ότι δεν υπόκεινται σε περιβαλλοντική αδειοδότηση φωτοβολταϊκοί σταθμοί που εγκαθίστανται επί κτιρίων ή άλλων δομικών κατασκευών, ή εντός οργανωμένων υποδοχέων βιομηχανικών δραστηριοτήτων, ή επί του εδάφους εντός γηπέδων υφιστάμενων βιομηχανικών ή λοιπών επιχειρηματικών δραστηριοτήτων.
Ωστόσο, παραβλέπεται η περίπτωση οικιακού φωτοβολταϊκού επί εδάφους, εντός του οικοπέδου που βρίσκεται το κτίριο. Η συνέπεια είναι σε αυτή την περίπτωση να απαιτείται βεβαίωση εξαίρεσης ή και ΠΠΔ σε ορισμένες περιπτώσεις, δυσχεραίνοντας αναίτια την υλοποίηση των σχετικών εφαρμογών.