Τι είναι η μονάδα αποθήκευσης με μπαταρίες που προτείνει η Eunice για τη Δ. Μακεδονία - Κατέθεσε αίτηση στη ΡΑΕ για άδεια παραγωγής.

Ένα σημαντικό έργο αποθήκευσης ενέργειας με μπαταρίες συγκαταλέγεται ανάμεσα στα 16 έργα που "ξεχώρισε" ως εμβληματικά το ΥΠΕΝ, από τα 70 που έχουν προταθεί στην Επιτροπή Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης για τις λιγνιτικές περιοχές.

Πρόκειται για τη μονάδα της Eunice με εγκατεστημένη ισχύ 250 MW / 1000 MWh, που προορίζεται να εγκατασταθεί στην ευρύτερη περιοχή της Δυτικής Μακεδονίας με στόχο την αντιμετώπιση των επειγουσών αναγκών για νέα και ευέλικτη δυναμικότητα.

Η μονάδα θα λειτουργεί πλήρως στην απελευθερωμένη αγορά ηλεκτρικής ενέργειας μέσω του ελληνικού διασυνδεδεμένου συστήματος και θα παρέχει σημαντική υποστήριξη σ’ αυτό. Θα μπορεί να τεθεί σε λειτουργία σε λιγότερο από 2 χρόνια από την έγκρισή της, ως έργο ικανό να καλύψει τα κενά στην επάρκεια ισχύος που προκύπτει από τον παροπλισμό των θερμικών εγκαταστάσεων και τις νέες νησιωτικές διασυνδέσεις τα επόμενα χρόνια.

Η προτεινόμενη τοποθεσία του έργου  βρίσκεται στην Πτολεμαϊδα, κοντά στους μεγάλους λιγνιτικούς σταθμούς που θα παροπλιστούν σύντομα. Σύμφωνα με την εταιρεία, αυτό θα έχει πολλαπλά οφέλη, τόσο για το γενικότερο ενεργειακό σύστημα όσο και για την περιοχή της Δυτικής Μακεδονίας ειδικότερα, καθώς θα διευκολύνει τη μετάβαση στην μεταλιγνιτική εποχή, θα ενισχύσει την ανάπτυξη και θα συμβάλει στην απασχόληση στην περιοχή. 

Το έργο έχει υποβληθεί για συμπερίληψη στην επόμενη αναθεώρηση του Δεκαετούς Πλάνου Ανάπτυξης Ευρωπαϊκών Δικτύων (TYNDP 2020) του ENTSO-e (έχει ήδη συμπεριληφθεί στην προκαταρτική λίστα έργων) και στη συνέχεια στα Έργα Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI) 2021 της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Στα τέλη Αυγούστου η Eunice υπέβαλλε στη ΡΑΕ αίτηση για χορήγηση άδειας παραγωγής. Ωστόσο είναι σαφές ότι το κρίσιμο ζήτημα που θα καθορίσει το αν μπορεί να υλοποιηθεί η μονάδα ή όχι, είναι η δημιουργία εγκεκριμένου από τις Βρυξέλλες θεσμικού πλαισίου στήριξης για τους σταθμούς αποθήκευσης και τους αντίστοιχους υβριδικούς, διαδικασία που θα χρειαστεί πολύ χρόνο ακόμα.

Τεχνική Περιγραφή Έργου

Η μονάδα θα αποτελείται από μπαταρίες συνδεδεμένες σε πολλαπλούς μετατροπείς συνεχούς / εναλλασσόμενου ρεύματος, και θα διασυνδεθεί με το σύστημα των 400 kV μέσω του δικού του υποσταθμού. Δεδομένου ότι το τοπικό σύστημα μεταφοράς έχει ήδη αναπτυχθεί για να απορροφά παραγωγή άνω των 4000 MW από την περιοχή η πρόκειται να αποσυρθεί, δεν δημιουργεί την  ανάγκη για αναβαθμίσεις ή επεκτάσεις του, οι οποίες θα δημιουργούσαν καθυστερήσεις στην υλοποίηση του έργου. 

Η απαιτούμενη έκταση για την εγκατάσταση  του σταθμού BESS θα είναι μικρότερη από 10 εκτάρια, συμπεριλαμβανομένου του συνολικού χώρου που χρειάζεται για να φιλοξενήσει όλες τις κύριες και τις λοιπές βοηθητικές εγκαταστάσεις του σταθμού.

Η μονάδα BESS απαιτεί ελάχιστες παρεμβάσεις στο έδαφος, παρόμοιες με ένα φωτοβολταϊκό σταθμό ισχύος ~ 5 MW, και δεν θα έχει σχεδόν κανένα περιβαλλοντικό αντίκτυπο, απλοποιώντας σε μεγάλο βαθμό τις διαδικασίες αδειοδότησης.

Το προϋπολογιστικό  κόστος κατασκευής της μονάδας εκτιμάται σε περίπου 285 εκατ. Ευρώ, και η διάρκεια ζωής του έργου υπολογίζεται σε πάνω από  20 έτη.

Άλλα οφέλη που παρέχονται από το σταθμό BESS στο σύστημα (σταθερότητα, ρύθμιση τάσης βελτίωση της αξιοπιστίας και ανθεκτικότητας, κ.λπ.) περιμένουν επίσης την ποσοτικοποίηση ώστε να αντανακλούν την προστιθέμενη αξία τέτοιων έργων.

 

 

10 Σεπτεμβρίου 2020

energypress