Μετ’ εμποδίων οι επενδύσεις σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας

12 09 2019 | 09:11Χρύσα Λιαγγου

Νέα εμπόδια καλούνται να αντιμετωπίσουν οι επενδυτές στον τομέα των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, την ίδια στιγμή που η κυβέρνηση έχει θέσει ως προτεραιότητα την ανάπτυξη του κλάδου και το υπουργείο Ενέργειας αναθεωρεί τους στόχους για τα μερίδια των ΑΠΕ στο σύνολο της παραγόμενης ενέργειας, από το 31% το 2030 που προβλέπει το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ), στο 35% στο αναθεωρημένο σχέδιο. Εκτός από τις καθυστερήσεις στην έκδοση αδειών παραγωγής από τη ΡΑΕ, που έχουν αυξηθεί σημαντικά, με αποτέλεσμα να ξεπερνούν τα δύο έτη, τους τελευταίους μήνες οι επενδυτές των ΑΠΕ αντιμετωπίζουν πρόσθετα, αναπάντεχα μάλιστα εμπόδια.

Εκπρόσωποι του κλάδου καταγγέλλουν στην «Κ» ότι αντιμετωπίζουν μεγάλες δυσχέρειες στη μεταφορά ανεμογεννητριών λόγω αρνήσεων διαχειριστών αυτοκινητοδρόμων να επιτρέψουν τη διέλευση σχετικών φορτίων. Περιορισμούς στη διέλευση φορτίων ανεμογεννητριών έχει αρχίσει προσφάτως να θέτει και η Εγνατία Οδός, με αποτέλεσμα να υπάρχει σοβαρός κίνδυνος δύο από τα βασικότερα εμπορικά λιμάνια, αυτά της Θεσσαλονίκης και του Βόλου, που εξυπηρετούν το μεγαλύτερο μέρος της Βόρειας Ελλάδας, να πάψουν να έχουν πλέον οδική σύνδεση για μεγάλα φορτία.

Οπως αναφέρουν επενδυτές στον κλάδο των ΑΠΕ, οι αρνήσεις αυτές βασίζονται σε αυθαίρετους περιορισμούς των εκάστοτε ορίων του βάρους των φορτίων, παρότι τα χαρακτηριστικά των αιτούμενων μεταφορών είναι εντός των προδιαγραφών σχεδίασης των αυτοκινητοδρόμων και μάλιστα με σημαντικά περιθώρια ασφάλειας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η περίπτωση αιολικού πάρκου υπό κατασκευή στη Δυτική Μακεδονία, του οποίου τμήματα των ανεμογεννητριών έχουν εγκλωβιστεί στο λιμάνι του Βόλου, καθώς η «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου» δεν επιτρέπει τη διέλευση φορτίων με βάρος μεγαλύτερο των 44 τόνων. Ταυτόχρονα, η Περιφέρεια Θεσσαλίας επίσης αρνείται την άδεια μεταφοράς του εξοπλισμού των ανεμογεννητριών, επικαλούμενη ένα όριο βάρους των φορτίων των περιφερειακών οδών μόλις στους 3,5 τόνους. Το βασικό όμως και λογικό επιχείρημα της περιφέρειας είναι ότι τα μεγάλα φορτία πρέπει να μεταφέρονται μέσω των αυτοκινητοδρόμων και σημειώνει σε σχετικό έγγραφό της: «Αποψή µας είναι ότι οι αυτοκινητόδρομοι της χώρας σχεδιάστηκαν, χρηματοδοτήθηκαν και κατασκευάστηκαν, πρωτίστως, για να εξυπηρετούν µε ασφάλεια τις εμπορευματικές μετακινήσεις και να προωθηθεί κατ’ αυτόν τον τρόπο η ανάπτυξη».

Η τυχόν εφαρμογή του αυθαίρετου ορίου των 44 τόνων ή παρόμοιων περιορισμών από τους διαχειριστές των αυτοκινητοδρόμων απειλεί ευθέως όχι μόνο την ανάπτυξη της αιολικής ενέργειας και την επίτευξη των στόχων του ΕΣΕΚ, αλλά συνολικά την ανάπτυξη της χώρας. Για παράδειγμα, μια μεγάλη μπουλντόζα, που χρειάζεται να μεταφερθεί με φορτηγό σε κάποιο εργοτάξιο της χώρας, ζυγίζει από μόνη της πάνω από 80 τόνους, στους οποίους θα πρέπει να προστεθεί και το βάρος του φορτηγού. Αντίστοιχα βάρη έχουν πολλά εργοταξιακά μηχανήματα, οι μετασχηματιστές ανύψωσης τάσης που τοποθετούνται στους υποσταθμούς της ΔΕΗ, οι προκατασκευασμένοι τσιμεντένιοι δοκοί για την κατασκευή γεφυρών και άλλα κατασκευαστικά στοιχεία σοβαρών έργων υποδομής. Το πρόβλημα έχει ήδη τεθεί τόσο από τους εμπλεκόμενους επενδυτές όσο και από τους φορείς των ΑΠΕ στις πολιτικές ηγεσίες των υπουργείων Μεταφορών και Ενέργειας.

Σοβαρός ανασταλτικός παράγοντας επενδύσεων στις ΑΠΕ εξακολουθούν να είναι οι καθυστερήσεις στην έκδοση άδειας παραγωγής. Επενδυτές του κλάδου βάλλουν κατά της τακτικής αξιολόγησης που ακολουθεί η ΡΑΕ, που πολλές φορές υπερβαίνει τα όρια των διατάξεων του σχετικού κανονισμού. Αποκορύφωμα της δυσλειτουργίας της ΡΑΕ είναι η κατάρρευση του κεντρικού ηλεκτρονικού συστήματος της αρχής τον περασμένο Ιούλιο. Για μεγάλο χρονικό διάστημα δεν λειτουργούσε ούτε ο ιστότοπος αλλά ούτε καν το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο της ΡΑΕ, ενώ μέχρι σήμερα εξακολουθεί να είναι εκτός λειτουργίας ο Γεωπληροφοριακός Χάρτης.

11/09/2019

ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ