Το φιλόδοξο εγχείρημα του made in Greece ηλεκτρικού δικύκλου.
Το εγχείρημα θα μπορούσε να συγκριθεί με τον... τετραγωνισμό του κύκλου. Η έναρξη, δηλαδή, μαζικής παραγωγής ενός δικύκλου που σχεδιάζεται και κατασκευάζεται στην Ελλάδα, είναι ηλεκτροκίνητο, ενεργοποιείται μέσω κινητού τηλεφώνου και φιλοδοξεί να ανταγωνιστεί τα αντίστοιχα νέας γενιάς οχήματα των μεγάλων πολυεθνικών αυτοκινητοβιομηχανιών.
Οι τέσσερις, όμως, συνιδρυτές της ελληνικής εταιρείας σχεδιασμού και μηχανικής Give, Ηλίας Νασιόπουλος, Λευτέρης Κόζας, Αστέρης Αποστολίδης και Σεβαστιανός Μαΐλης εμφανίζονται αποφασισμένοι να κερδίσουν το δύσκολο στοίχημα και σε σύντομο χρονικό διάστημα να είναι σε θέση να πωλούν, ετησίως, περίπου έως χίλια ηλεκτρικά δίκυκλα. Ηδη, φαίνεται να έχουν πετύχει έναν μικρό άθλο.
Η εταιρεία που ίδρυσαν το 2016, οπότε η ελληνική οικονομία παρέπεμπε σε τοπίο στην ομίχλη, έχει συμπληρώσει περισσότερα από τρία χρόνια λειτουργίας. Μέσα στο χρονικό αυτό διάστημα οι μηχανολόγοι και οι ηλεκτρονικοί μηχανικοί πλήρους απασχόλησης αυξήθηκαν σε οκτώ, ενώ έχει δαπανηθεί ποσό της τάξεως των 500.000 ευρώ για να «γεννηθεί» το project i.lektra, το ηλεκτρικό σκούτερ ελληνικής παραγωγής.
Οπως αναφέρει ο Ηλίας Νασιόπουλος, αφότου ολοκλήρωσε σπουδές και το διδακτορικό του στη χρήση σύνθετων υλικών για την ανάπτυξη οχημάτων και ύστερα από μία οκταετή επαγγελματική σταδιοδρομία ως μηχανικός και αρχιμηχανικός αναλύσεων και κατασκευών στην ομάδα «Force India Formula 1» (νυν BWT Racing Point F1), στην εταιρεία Prodrive και στο Κέντρο Ερευνας και Ανάπτυξης της Nissan στην Ευρώπη, επέστρεψε στην Ελλάδα, ιδρύοντας, τέλη 2016, την Give. «Η φιλοδοξία μου ήταν να στήσω μία μηχανολογική “φωλιά”, όπου καταρτισμένοι και αξιόλογοι μηχανικοί θα μπορούν να δραστηριοποιηθούν στον χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας στην Ελλάδα, ώστε η φυγή στο εξωτερικό να μην αποτελεί μονόδρομο αλλά επιλογή. Στόχος ακόμη ήταν να δημιουργήσουμε τεχνολογικά επιτεύγματα στον χώρο της τεχνολογίας, συμβάλλοντας στη στροφή προς τη βιώσιμη κινητικότητα» σημειώνει. Η εταιρεία, που εδρεύει στο τεχνολογικό πάρκο του «Δημόκριτου», χρωστά το όνομά της στα αρχικά των φράσεων «Green innovation» (πράσινη καινοτομία) και «Vehicle Engineering» (Μηχανική αυτοκινήτων) εξηγεί ο κ. Νασιόπουλος.
Εχοντας, όμως, η ομάδα των τεσσάρων συνιδρυτών ολοκληρώσει τον σχεδιασμό και τη δημιουργία του δικύκλου σε λιγότερο από ένα χρόνο, η επόμενη πίστα περιλαμβάνει τη διάθεσή του στη μαζική παραγωγή. Εκτός από τις δαπάνες της τάξεως των 500.000 ευρώ, από τα οποία τα μισά προήλθαν από την Ελίν Verd, θυγατρική εταιρεία του ομίλου Ελινόιλ με αντικείμενο τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και την ανάπτυξη τεχνολογιών διαχείρισης ενέργειας, απαιτείται η εξασφάλιση επιπρόσθετης χρηματοδότησης της τάξεως του 1,2 εκατ. ευρώ. «Η συνεργασία μας με την Ελίν Verd, που πήρε τη μορφή ενός αρχικού angel investment (σημ.: επενδυτές που τοποθετούνται στο πρώτο στάδιο νεοφυών εταιρειών) ήταν καταλυτική όσον αφορά τον επιχειρηματικό σχεδιασμό και την οργάνωση του προϊόντος μας», εξηγεί ο κ. Νασιόπουλος.
Ο επόμενος σταθμός, όπως προσθέτει, είναι το δίκυκλο ηλεκτροκίνητο όχημα πόλης, που βρίσκεται σε στάδιο πρωτοτύπου, να διατεθεί στην αγορά μέσα στο 2021. Το επιχειρηματικό σχέδιο της Give περιλαμβάνει την πώληση αρχικά 200-300 οχημάτων, και εν συνεχεία ο στόχος ανεβαίνει στα 1.000. Η εταιρεία υπολογίζει ότι το break even, όπου δεν υπάρχουν ζημίες ούτε κέρδη, θα είναι δυνατόν να πραγματοποιηθεί σε διάστημα δύο περίπου ετών, με τη μέση τιμή πώλησης να είναι το ποσό των 3.000 ευρώ. Προϋπόθεση, βέβαια, είναι εκτός από την εξασφάλιση των απαιτούμενων κεφαλαίων, η εταιρεία να λάβει την απαιτούμενη ευρωπαϊκή πιστοποίηση, ενώ για την εγκατάσταση της μονάδας συναρμολόγησης και παραγωγής του σκούτερ απαιτείται χώρος έως 1.700 τ.μ.
Ο αγοραστής επιλέγει ρυθμίσεις, προδιαγραφές και χαρακτηριστικά
Το ηλεκτρικό σκούτερ διαθέτει τρεις αποσπώμενες μπαταρίες που έχει αναπτύξει η Give και διαθέτουν αυτονομία 60 χιλιομέτρων καθεμία ή συνολικά 180 χλμ. Η μέγιστη ταχύτητά του ανέρχεται σε 85 χιλιόμετρα ανά ώρα, ενώ καταφέρνει να αποκτήσει επιτάχυνση έως 80 χλμ. ανά ώρα, σε τρία δευτερόλεπτα. Το όχημα φέρει μία ψηφιακή οθόνη 8 ιντσών με όλες τις απαραίτητες ενδείξεις, όπως και πλοηγό. Οπως εξηγούν οι δημιουργοί του, η λειτουργία του σκούτερ επικεντρώνεται στο κινητό τηλέφωνο, μέσω του οποίου το όχημα ενεργοποιείται, τροποποιούνται οι ρυθμίσεις του και είναι δυνατόν να προληφθεί ενδεχόμενη απόπειρα κλοπής.
Προβλέπεται ακόμη η διασύνδεσή του με το ψηφιακό νέφος (cloud), επιτρέποντας, μετά τη συγκατάθεση του χρήστη, την αποστολή στην Give ενημερώσεων, κατά το πρότυπο των φορητών ηλεκτρονικών συσκευών. Με τον τρόπο αυτό παρακολουθείται η πορεία της «υγείας» του δικύκλου και συνεπώς αποτρέπεται, ώς ένα βαθμό, η εμφάνιση πιθανών βλαβών και προβλημάτων. Ως εκ τούτου, όπως υποστηρίζουν οι δημιουργοί του, περιορίζονται, σχεδόν κατά το ήμισυ, οι ανάγκες για συντήρηση και επισκευή.
Δίνεται ακόμη η δυνατότητα της εξατομικευμένης διαμόρφωσης των χαρακτηριστικών και των προδιαγραφών του δικύκλου μέσω του «online garage», όπου ο υποψήφιος αγοραστής, αφότου επιλέξει τα επιθυμητά χαρακτηριστικά, τον σχεδιασμό, τις επιδόσεις και τις ρυθμίσεις, έχει τη δυνατότητα να παραγγείλει ηλεκτρονικά το όχημα. Η εταιρεία, όπως εξηγεί κ. Νασιόπουλος, εκτός από τις πωλήσεις προς καταναλωτές (B2C), προσανατολίζεται στη διάθεση του οχήματος και σε επιχειρήσεις, όπως σε ξενοδοχεία, εταιρείες ενοικίασης αυτοκινήτων και παροχής υπηρεσιών μεταφοράς. Στο πλαίσιο αυτό, η Give βρίσκεται σε συζητήσεις με ενδιαφερομένους, έχοντας υπογράψει, σε ορισμένες περιπτώσεις, επιστολές πρόθεσης συνεργασίας (Letter of Intent).
Στόχος των δημιουργών του «i.lektra» είναι κάθε δύο έτη να παρουσιάζουν ένα καινούργιο όχημα, με τα αρχικά σχέδια να περιλαμβάνουν τη δημιουργία μικρότερων εκδόσεων, όπως και αυτόνομων εκδοχών. Για την οδήγηση του δικύκλου, που σχεδιάζει να διαθέσει η εταιρεία, απαιτείται δίπλωμα μηχανής 125 κυβικών Α1 (125cc) όση δηλαδή είναι η αναλογία της ισχύος του οχήματος με τον κυβισμό μιας μη ηλεκτροκίνητης μοτοσικλέτας.
Σημειώνεται ότι η εταιρεία προμηθεύεται τα εξαρτήματα του δικύκλου από πρώτης κατηγορίας (tier 1) ξένους και Ελληνες προμηθευτές, στα οποία προσδίδει τα χαρακτηριστικά, την αεροδυναμική, τις προδιαγραφές βάρους, αντοχής και ασφάλειας που εκτιμά πως είναι οι βέλτιστες, βάσει των μοντέλων που έχει σχεδιάσει.
13 Ιουλίου 2020
energypress