ΑΔΜΗΕ: Μπαταρίες πολλαπλάσιες του 1 GW για να υποστηριχθεί ο «πράσινος» στόχος των 26-27 GW - Σενάρια στο πλαίσιο μελετών του ΕΣΕΚ για επενδύσεις αποθήκευσης 4 ως 8 GW

Ενα από τα ζητήματα που αναμένεται να απασχολήσουν σοβαρά τη νέα ηγεσία του ΥΠΕΝ αφορά την εξεύρεση σημαντικών κονδυλίων για τις standalone μπαταρίες από τις οποίες και θα εξαρτηθεί η επίτευξη των «πράσινων» στόχων του 2030.

Και τα σενάρια που έχουν γίνει στο πλαίσιο μελετών του ΕΣΕΚ εκτιμούν ότι για να υποστηριχθεί ένα νούμερο 26-27 GW από ΑΠΕ μέχρι το τέλος της δεκαετίας, απαιτούνται επενδύσεις από 4 έως και 8 GW σε μονάδες αποθήκευσης με μπαταρίες.

Ενα από τα ζητήματα που αναμένεται να απασχολήσουν σοβαρά τη νέα ηγεσία του ΥΠΕΝ αφορά την εξεύρεση σημαντικών κονδυλίων για τις standalone μπαταρίες από τις οποίες και θα εξαρτηθεί η επίτευξη των «πράσινων» στόχων του 2030.

Και τα σενάρια που έχουν γίνει στο πλαίσιο μελετών του ΕΣΕΚ εκτιμούν ότι για να υποστηριχθεί ένα νούμερο 26-27 GW από ΑΠΕ μέχρι το τέλος της δεκαετίας, απαιτούνται επενδύσεις από 4 έως και 8 GW σε μονάδες αποθήκευσης με μπαταρίες.

Σύμφωνα μάλιστα με τις τότε πληροφορίες, η προηγούμενη ηγεσία είχε τείνει ευήκοα ώτα στην εν λόγω πρόταση, αφού τυχόν υλοποίησή της θα απελευθέρωνε σημαντικό ηλεκτρικό «χώρο» στο σύστημα μεταφοράς.

Η ιδέα στηρίζονταν στην λογική ότι με την προθήκη μπαταριών σε αυτές τις μονάδες, θα βελτιώνονταν κατακόρυφα η αξιοποίηση του ηλεκτρικού «χώρου» στην περιοχή όπου πρόκειται αυτά να υλοποιηθούν, αποτρέποντας φαινόμενα τοπικής συμφόρησης. Επίσης την ώρα που με τις περικοπές, μέρος της «πράσινης» ηλεκτροπαραγωγής πηγαίνει χαμένη, αφού απλώς απορρίπτεται από το δίκτυο, η αποθήκευση παραγωγής στην μπαταρία θα επέτρεπε την έγχυσή της στο δίκτυο κάποιες άλλες ώρες της ημέρας, βελτιώνοντας έτσι τα έσοδα του παραγωγού.

Στο μείζον ερώτημα από που θα βρίσκονταν τα κονδύλια, οι φορείς που είχαν κάνει την πρόταση είχαν δείξει προς την κατεύθυνση του Ταμείου Ανάκαμψης και του REPowerEU ή του Ταμείου Απανθρακοποίησης Νησιών. Εναλλακτικά είχε προταθεί είτε η προσαύξηση με ένα premium της «ταρίφας» των υπό ανάπτυξη έργων με λειτουργική ενίσχυση, ώστε να αντισταθμιστεί το κόστος της μπαταρίας, είτε να παρασχεθούν αδειοδοτικές διευκολύνσεις στα έργα που θα προσθέσουν μπαταρίες, ώστε να επιταχυνθεί η υλοποίησή τους. 

Πρόταση να επιδοτούνται οι περικοπές

Σε κάθε περίπτωση, αν δεν βρεθούν πόροι και τρόποι για να αυξηθούν οι επενδύσεις σε μπαταρίες δεν πρόκειται να περιοριστούν οι περικοπές πράσινης παραγόμενης ενέργειας, μαζί και η γκρίνια στην αγορά. 

Δεύτερο θέμα που συνδέεται με το πρώτο είναι η πρόταση κύκλων της αγοράς να επιδοτούνται οι περικοπές. Σύμφωνα με τα στελέχη αυτά, θα πρέπει να βρεθεί ενας λογαριασμός απο την αγορά, ώστε να επιδοτούνται οι παραγωγοί των οποίων περικόπτεται η πράσινη ενέργεια, όταν το απαιτεί η ευστάθεια του συστήματος. Η πρόταση στηρίζεται στο σκεπτικό ότι οι ΑΠΕ μειώνουν το συνολικό ενεργειακό κόστος.

Ενα τμήμα επομένως από αυτή την εξοικονόμηση θα πρέπει να δίνεται πίσω στους παραγωγούς των οποίων περικόπτεται η παραγωγή, ως αποζημίωση, σε αυτό το μεταβατικό στάδιο, μέχρις ότου να περάσει η αγορά στην εποχή των μπαταριών. Σύμφωνα με τα ίδια στελέχη, αν αναλογιστεί κανείς πόσες περικοπές πράσινης ενέργειας θα χρειαστεί να γίνουν μέχρι να φτάσουμε σε διείσδυση των ΑΠΕ σε ποσοστό 60%-70%, το κόστος των αποζημιώσεων είναι φθηνότερο από εκείνο των επενδύσεων σε μπαταρίες και συστήματα αποθήκευσης

 

 

σ