Περικοπές στην απορρόφηση παραγωγής ΑΠΕ φέρνει η ασφυξία στο δίκτυο – Βγαίνει σε διαβούλευση η βʼ φάση απλοποίησης και το πλαίσιο αποθήκευσης

Τον δρόμο για περικοπές έως 5% στην έγχυση ενέργειας από «πράσινες» μονάδες ηλεκτροπαραγωγής, όταν αυτό χρειάζεται για την ασφαλή λειτουργία του συστήματος, θα ανοίγει σύμφωνα με πληροφορίες του energypress η ρύθμιση για τη μη εγγυημένη απορρόφηση ηλεκτροπαραγωγής από ΑΠΕ, που θα περιληφθεί στο σχέδιο νόμο του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, για το δεύτερο «κύμα» απλοποίησης της αδειοδοτικής διαδικασίας νέων «πράσινων» επενδύσεων, καθώς και με το πλαίσιο ανάπτυξης μονάδων αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας. 

Το σχέδιο νόμου του ΥΠΕΝ αναμένεται να τεθεί σε δημόσια διαβούλευση τις αμέσως επόμενες μέρες (μάλλον την επόμενη εβδομάδα), ώστε στη συνέχεια να πάρει τον δρόμο για τη Βουλή. Όπως έχει γράψει το energypress, η ρύθμιση για τις περικοπές έχει οριστικοποιηθεί πως θα αφορά το σύνολο του δικτύου, σε πανελλαδική κλίμακα, ώστε να διασφαλισθεί πως ο ηλεκτρικός «χώρος» που θα δημιουργηθεί από τα έργα του ΑΔΜΗΕ έως το 2030, για την αναβάθμιση του συστήματος μεταφοράς, θα αξιοποιηθεί από όσο το δυνατόν περισσότερα έργα ΑΠΕ. 

Αξίζει ωστόσο να σημειωθεί πως, με τη «βροχή» αιτήσεων που έχουν υποβληθεί στον ΑΔΜΗΕ, και συνεχίσουν να υποβάλλονται, στην πραγματικότητα ακόμη και οι περικοπές δεν επαρκούν για να διασφαλισθούν όροι σύνδεσης ούτε καν για τα αιτήματα που έχουν κατατεθεί έως τώρα στον Διαχειριστή. Έτσι, η θεσμοθέτηση της μη εγγυημένης απορρόφησης ηλεκτροπαραγωγής από ΑΠΕ δεν αναιρεί την ανάγκη για δραστικές λύσεις που αναζητά το ΥΠΕΝ, όπως έγραφε χθες το energypress, αφού τα αιτήματα προς τον ΑΔΜΗΕ ξεπερνούν ήδη κατά 10 Γιγαβάτ τη χωρητικότητα που θα μπορεί να απορροφήσει το σύστημα το 2030.  

«Κόφτης» στις ΑΠΕ και από το ισοζύγιο παραγωγής-κατανάλωσης 

Μάλιστα, όπως σημειώνουν παράγοντες της αγοράς, οι περιορισμοί για την «υποδοχή» ακόμη περισσότερων ΑΠΕ δεν αφορούν μόνο τη χωρητικότητα που προγραμματίζεται να αποκτήσει το σύστημα μεταφοράς έως το τέλος της 10ετίας, αλλά και τη διάθεση της παραγόμενης «πράσινης» ηλεκτροπαραγωγής. 

Όπως σημειώνουν χαρακτηριστικά, ακόμη κι αν λαμβανόταν η απόφαση να γίνουν ακόμη περισσότερα έργα αναβάθμισης του ΕΣΜΗΕ, ώστε να μπορεί να «χωρέσει» παραπάνω από 28,5 Γιγαβάτ το 2030 (όπως προβλέπεται τώρα), η ακόμη μεγαλύτερη αύξηση του χαρτοφυλακίου σταθμών ΑΠΕ θα προκαλούσε πλέον ανισορροπία στο ισοζύγιο παραγωγής-κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας. 

Έτσι, αν για παράδειγμα προκρινόταν η χωρητικότητα του δικτύου να αυξηθεί στα 35 Γιγαβάτ, με περισσότερα έργα επέκτασης, τότε θα έπρεπε να αναθεωρηθεί προς τα πάνω το ποσοστό των περικοπών (προς το 15%), ώστε να αποτρέπονται προβλήματα συμφόρησης. Επίσης, σε μία τέτοια περίπτωση θα περιοριζόταν η λειτουργία των θερμικών μονάδων σε επίπεδα τα οποία θα έθεταν σε κίνδυνο την οικονομική τους βιωσιμότητα. 

Αδειοδότηση ΑΠΕ σε λιγότερο από δύο χρόνια 

Όσον αφορά το δεύτερο «κύμα» απλοποίησης των «πράσινων» επενδύσεων, στόχος του ΥΠΕΝ είναι η μείωση της διάρκειας αδειοδότησης νέων έργων σε λιγότερα από δύο έτη. Προς αυτή την κατεύθυνση, το νομοσχέδιο περιορίζει τα αδειοδοτικά στάδια από 7 σε 5, καταργώντας τη μη δεσμευτική προσφορά σύνδεσης και ενοποιώντας σε ένα στάδιο τη σύνδεση σύμβασης, την Άδεια Εγκατάστασης και τη σύμβαση λειτουργικής ενίσχυσης – καθώς οι αντίστοιχες διαδικασίες θα διενεργούνται πλέον παράλληλα, αντί για σειριακά όπως γίνεται τώρα. 

Έτσι, με τη νέα αδειοδοτική διαδικασία, ο αριθμός των απαιτούμενων δικαιολογητικών για νέες επενδύσεις ΑΠΕ, μειώνεται δραστικά από τα σημερινά 91 σε μόλις 54. Παράλληλα, τα δικαιολογητικά αυτά θα υποβάλλονται πλέον ψηφιακά, μέσω της Υπηρεσίας Μίας Στάσης που θα θεσπισθεί, επιταχύνοντας έτσι περαιτέρω τη διεκπεραίωσή τους. 

Παράλληλα, για την περαιτέρω διασφάλιση της φερεγγυότητας των επενδυτών, προβλέπεται πως η εγγυητική θα υποβάλλεται μαζί με αίτηση στους Διαχειριστές για την αίτηση για Οριστική Προσφορά Σύνδεσης, και όχι με την αποδοχή των όρων σύνδεσης, όπως συμβαίνει τώρα. Παράλληλα, μπαίνει ένα τρίτο χρονικό ορόσημο για την έγκαιρη ωρίμανση των έργων, οι επενδυτές θα υποχρεώνονται να υποβάλουν αίτημα για Άδεια Εγκατάστασης μέσα σε ένα έτος από την έκδοση Οριστικής Προσφορά Σύνδεσης. 

Το πλαίσιο για την αποθήκευση 

Ο δεύτερος «πυλώνας» του νομοσχεδίου αφορά την ορθολογική οργάνωση της αδειοδοτικής διαδικασίας για την εγκατάσταση και λειτουργία μεμονωμένων σταθμών αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας και ο καθορισμός του πλαισίου ενίσχυσης που θα διέπει τους σταθμούς παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ που συνδυάζονται με εγκαταστάσεις αποθήκευσης. 

Το νομοσχέδιο θα προβλέπει, μεταξύ άλλων, την καθιέρωση τριών κατηγοριών αδειών για έργα αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας, ξεκινώντας από τους μεμονωμένους σταθμούς αποθήκευσης. Στην περίπτωση των έργω ΑΠΕ με μονάδες αποθήκευσης, θα γίνεται κατηγοριοποίηση σε σταθμούς ΑΠΕ που συνδυάζονται με μονάδες αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας οι οποίες δεν απορροφούν ενέργεια από το δίκτυο (η αποθήκη είναι πίσω από τον σταθμό ΑΠΕ), καθώς και σε σταθμούς ΑΠΕ με μονάδες αποθήκευσης που μπορούν τόσο να εγχέουν όσο και να απορροφούν ενέργεια από το δίκτυο. 

Τα πρώτα έργα θα είναι επιλέξιμα για λήψη ενίσχυσης μέσω διαγωνιστικής διαδικασίας με βάση το κοινοποιημένο καθεστώς ενίσχυσης έργων ΑΠΕ, ενώ η δεύτερη κατηγορία έργων δεν θα μπορεί να λαμβάνει ενίσχυση. Στην περίπτωση των καταναλωτών με ενσωματωμένη μονάδα αποθήκευσης, τα έργα και πάλι θα κατηγοριοποιούνται σε σχέση με τη δυνατότητα έγχυσης ή μη ενέργειας στο δίκτυο. Για την πρώτη περίπτωση έργων θα είναι αναγκαία η αδειοδότηση της μονάδας αποθήκευσης ενώ για τη δεύτερη όχι.

Κώστας Δεληγιάννης | energypress

Περικοπές στην απορρόφηση παραγωγής ΑΠΕ φέρνει η ασφυξία στο δίκτυο – Βγαίνει σε διαβούλευση η βʼ φάση απλοποίησης και το πλαίσιο αποθήκευσης