Υβριδικό μοντέλο για την ανάπτυξη των offshore αιολικών – Τι περιλαμβάνει το σχέδιο του ΥΠΕΝ που θα βγάλει σε δημόσια διαβούλευση

Επενδύσεις συνολικού ύψους 6 δις. ευρώ για την εγκατάσταση 2GW αιολικών πάρκων έως το 2030 αναμένεται να «ξεκλειδώσει» η νομοθετική ρύθμιση για τα υπεράκτια αιολικά πάρκα, η οποία θα ακολουθήσει μετά το νόμο για την απλοποίηση της αδειοδότησης των ΑΠΕ. 

Η ρύθμιση του ΥΠΕΝ προβλέπεται να περιλαμβάνει 5 βασικούς άξονες που θα αφορούν στο χωροταξικό – επιλογή των θαλασσοτεμαχίων, την επιλογή του μοντέλου ανάπτυξης, την επιλογή του φορέα διαχείρισης, τη διαδικασία σύνδεσης και τον καθορισμό της ενίσχυσης.

 

Σε ό,τι αφορά το χωροταξικό, πληροφορίες αναφέρουν ότι εξετάζεται το δοκιμασμένο και ενεργό πρότυπο ανάπτυξης των υδατοκαλλιεργειών. 

Για το μοντέλο ανάπτυξης των offshore αιολικών ως επικρατέστερη επιλογή προτείνεται το μεικτό – υβριδικό μοντέλο, σύμφωνα με το οποίο το κράτος επιλέγει περιοχές και ωριμάζει ως ένα σημείο τη διαδικασία και μετά  παραδίδει στον Επενδυτή για ολοκλήρωση. Βάσει αυτού του μοντέλου το κράτος αναμένεται να επιλέξει θαλασσοτεμάχια, θα προχωρήσει την αρχική χωροταξική αδειοδοτική ωρίμανση και στη συνέχεια μέσω ανταγωνιστικής διαδικασίας θα προχωρήσει την παραχώρηση σε επενδυτές. 

Για τη διασύνδεση, το επικρατέστερο σενάριο θέλει τον ΑΔΜΗΕ να μελετά εξαρχής και να σχεδιάζει τη διασυνδετική λύση, ενώ η τελική ωρίμανση (μελέτες, μετρήσεις, άδειες) θα γίνει από τους επενδυτές, οι οποίοι και θα συμμετάσχουν σε διαγωνισμούς για την τιμή της παραγόμενης ενέργειας. Σημειώνεται ότι ο ΑΔΜΗΕ θα έχει τη συνολική ευθύνη για το σχεδιασμό, τη μηχανική, την κατασκευή, λειτουργία και συντήρηση της θαλάσσιας διασύνδεσης καθώς και των υποδομών για τη σύνδεση με το εθνικό σύστημα ηλεκτρικής ενέργειας. 

Φορέας διαχείρισης εξετάζεται να είναι η Ελληνική Διαχειριστική Εταιρεία Υδρογονανθράκων (ΕΔΕΥ) καθώς έχει εμπειρία σε διαγωνισμούς παραχωρήσεων, στη διαχείριση περιβαλλοντικών μελετών, σε κανόνες ασφάλειας στο θαλάσσιο χώρο αλλά και στη συλλογή και ανάλυση μελετητικών δεδομένων.

Τέλος ο καθορισμός της ενίσχυσης προβλέπεται να γίνει με μειοδοτικό διαγωνισμό επί τιμής για τα ώριμα έργα από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, ενώ το σχήμα στήριξης θα κοινοποιηθεί και θα εγκριθεί από την Ε.Ε. 

 

1