Σέφκοβιτς: Η Ευρώπη στην πρώτη γραμμή για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής.

21 11 2018 | 08:42

Με τη δέσμη μέτρων για την καθαρή ενέργεια, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στοχεύει στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, την περαιτέρω ανάπτυξη της εσωτερικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας και την προώθηση ενός μέλλοντος ουδέτερου από άνθρακα, τόνισε ο Ευρωπαίος Επίτροπος αρμόδιος για θέματα ενέργειας, Μάρος Σέφκοβιτς.

Κύριε Σέφκοβιτς το πακέτο για την καθαρή ενέργεια αποτελεί βασικό στοιχείο της ενεργειακής πολιτικής της ΕΕ. Τα μέτρα που περιέχει υπερβαίνουν κατά πολύ την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής;

Επιτρέψτε μου να ξεκινήσω λέγοντας ότι σήμερα είναι μια καλή μέρα για την καθαρή ενέργεια και το μέλλον της Ευρώπης, διότι το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο έχει υιοθετήσει  φιλόδοξες νομοθετικές προτάσεις που μπορούν να διασφαλίσουν ότι το 32% της ενέργειας μας προέρχεται από ανανεώσιμες πηγές. Ως εκ τούτου, έχουμε τη δυνατότητα να τηρούμε τις δεσμεύσεις που αναλάβαμε στη συμφωνία του Παρισιού.

Παρ’ όλα αυτά, έχουμε πολλή δουλειά ακόμη, δεδομένου ότι πρέπει να σημειώσουμε ουσιαστική πρόοδο στο σχεδιασμό της κοινής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας. Πρόκειται για καλύτερη ενσωμάτωση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στο ενεργειακό μείγμα και μεγαλύτερη παροχή στους καταναλωτές. Η τεχνολογία αυτή θα διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στον μετασχηματισμό και τον εκσυγχρονισμό του ενεργειακού τομέα.

Επομένως, η Ευρώπη βρίσκεται στην πρώτη γραμμή της αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής, αλλά, ταυτόχρονα, αναγνωρίζουμε ότι αυτό από μόνο του δεν αρκεί. Επιδιώκουμε να μειώσουμε τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου κατά περίπου 45% μέχρι το 2030. Ωστόσο, η τελευταία έκθεση της IPCC καταδεικνύει ότι η διεθνής κοινότητα πρέπει να επιτύχει περισσότερα.

Το COP24, που θα διεξαχθεί στην Πολωνία τον Δεκέμβριο, αποτελεί το φόρουμ για σχετικές συμφωνίες. Ποιες είναι οι προσδοκίες σας για αυτή τη διάσκεψη και πώς επιθυμεί η ΕΕ να συνεισφέρει;

Η Ευρώπη δεν μπορεί να κάνει τα πάντα μόνη της. Πρέπει να συνεργαστούμε με εταίρους μας σε όλο τον κόσμο. Αυτό θα αποτελέσει μείζονα πρόκληση για όλους.

Ως ΕΕ, θέλουμε να χρησιμοποιήσουμε το COP24, για να παρουσιάσουμε τη στρατηγική μας, σύμφωνα με την οποία η Ευρώπη θα πρέπει να καταστεί ουδέτερη σε άνθρακα το δεύτερο μισό του αιώνα. Το έργο αυτό αποτελεί τεράστια πρόκληση σε όλους τους οικονομικούς τομείς. Για παράδειγμα, πρέπει να μειώσουμε τις εκπομπές αερίων θερμοκηπίου στη γεωργία και τον τομέα των μεταφορών, να βελτιώσουμε την ενεργειακή απόδοση των κτιρίων και να επανεξετάσουμε τις καθημερινές μας συνήθειες.

Ευελπιστούμε ότι θα καταφέρουμε να παράσχουμε κίνητρα σε άλλους παγκόσμιους παίκτες, διότι σε αυτόν τον τομέα μπορούμε να είμαστε επιτυχείς μόνο ως διεθνής κοινότητα.

Πραγματοποιήσατε πολλές συζητήσεις με εκπροσώπους της γερμανικής κυβέρνησης. Ένα μείζονος σημασίας ενεργειακό ζήτημα, στο οποίο πρωταγωνιστεί η Γερμανία, είναι το σκάνδαλο Dieselgate. Πώς αξιολογείτε τα μέτρα που έχουν ληφθεί μέχρι σήμερα και ποια είναι τα βασικά αιτήματα της Επιτροπής;

Γνωρίζω πόσο δύσκολη είναι αυτή η συζήτηση για τους Γερμανούς, αλλά και για τους Ευρωπαίους. Τα γερμανικά αυτοκίνητα είναι πολύ δημοφιλή και κατασκευάζονται σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, συμπεριλαμβανομένης της πατρίδας μου, της Σλοβακίας. Επομένως, πρέπει να αντιμετωπίσουμε από κοινού αυτήν την πρόκληση.

Κατά τη γνώμη μου, η καλύτερη απάντηση στο Dieselgate είναι η προσήλωση στο μέλλον. Πρέπει να διασφαλίσουμε ότι η Ευρώπη θα συνεχίσει να παράγει τα καλύτερα, αλλά και τα καθαρότερα αυτοκίνητα στον κόσμο. Για το σκοπό αυτό, πραγματοποιήσαμε εντατικές συζητήσεις με τον υπουργό Οικονομικών, Πέτερ Αλτμάιερ και κορυφαίους εκπροσώπους της γερμανικής βιομηχανίας. Χαίρομαι ιδιαίτερα που η Γερμανία επιθυμεί να αναβαθμιστεί όσον αφορά στην καθαρή κινητικότητα.

Χρειαζόμαστε στενή συνεργασία μεταξύ του κλάδου της βιομηχανίας και της πολιτικής. Για παράδειγμα, αναμένουμε ότι η αγορά ηλεκτρικών στηλών θα περιλαμβάνει ήδη 250 δις ευρώ το 2030. Ταυτόχρονα, θα έχουμε μεταξύ 25 και 35 εκατ. ηλεκτρικά αυτοκίνητα στους ευρωπαϊκούς δρόμους. Φυσικά, είναι προς το συμφέρον μας να κατασκευαστούν αυτές οι μπαταρίες στην Ευρώπη, διότι η τεχνολογία είναι εξαιρετικά σημαντική, όχι μόνο για την αυτοκινητοβιομηχανία αλλά και για τη ναυτιλία, τους σιδηροδρόμους και την αποθήκευση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.

Ένα εξίσου σημαντικό ζήτημα στην ατζέντα αποτελεί η ενεργειακή ασφάλεια. Με ποιους τρόπους θα πρέπει η ΕΕ να αναπτύξει περαιτέρω τις σχέσεις της με τη Ρωσία, στο πλαίσιο του Nord Stream 2;

Η ενεργειακή ασφάλεια ήταν κεντρικό στοιχείο κατά την έναρξη των συνομιλιών μας για την ενεργειακή ένωση. Η ερώτηση είναι: πώς μπορούμε να μειώσουμε τις εξαρτήσεις; Πώς μπορούμε να αυξήσουμε τη διαφοροποίηση; Και πώς μπορούμε να δημιουργήσουμε τα κατάλληλα νομικά εχέγγυα, ώστε να μην επαναληφθεί η κατάσταση του 2009;

Τα τελευταία δύο χρόνια, πετύχαμε μια καλή συμφωνία. Τα περισσότερα κράτη μέλη έχουν πλέον πρόσβαση σε τουλάχιστον τρεις πηγές εφοδιασμού με φυσικό αέριο, οι νομικές εγγυήσεις αυξήθηκαν και κανένα κράτος μέλος δεν μπορεί πλέον να προχωρήσει σε σύμβαση που είναι ασυμβίβαστη με το ευρωπαϊκό δίκαιο.

Επιπροσθέτως, αυξήθηκε η διαφάνεια στις πηγές ενεργειακού εφοδιασμού των κρατών μελών. Ενδεικτικά, η διαφοροποίηση αυξάνεται από το γεγονός ότι έχουν πραγματοποιηθεί σημαντικές επενδύσεις σε τερματικούς σταθμούς υγροποιημένου φυσικού αερίου,  οι οποίοι μας συνδέουν καλύτερα με την παγκόσμια αγορά ενέργειας.

Παρόλα αυτά, ή ίσως για αυτόν ακριβώς τον λόγο, ο αγωγός Nord Stream 2 προκαλεί πόλωση. Περίπου τα μισά από τα κράτη μέλη μας αντιτίθενται για πολιτικούς λόγους ή λόγους που άπτονται της ενεργειακής ασφάλειας. Συνεπώς, εργαζόμαστε επί του παρόντος, για να εξασφαλίσουμε ότι κάθε αγωγός, συμπεριλαμβανομένου του Nord Stream 2, θα πρέπει να είναι πλήρως συμβατός με το ευρωπαϊκό δίκαιο.

Ταυτόχρονα, συνεργαζόμαστε εντατικά με την Ουκρανία και τη Ρωσία σε τριμερή βάση, προκειμένου να καταλήξουμε σε μια νέα συμφωνία για την εφαρμογή του φυσικού αερίου, η οποία θα ξεκινήσει μετά από τη λήξη της συμφωνίας το προσεχές έτος. Ευελπιστώ ότι ο επόμενος γύρος διαπραγματεύσεων θα διεξαχθεί πριν από τα Χριστούγεννα και είμαι βέβαιος ότι θα σημειώσουμε καλή πρόοδο.

Προσφάτως αποσύρατε την υποψηφιότητά σας για τη θέση του Spitzenkandidat. Ποιες είναι οι πολιτικές προτεραιότητές σας για την επόμενη περίοδο;

Ζούμε σε μια εποχή που πρέπει να σκεφτούμε στρατηγικά. Στο Σοσιαλδημοκρατικό κόμμα, έθεσα τέσσερα σημεία για τις προσεχείς εκλογές που ελπίζω ότι θα περιλαμβάνονται στο μανιφέστο αργότερα.

Πρώτον, πώς θα φτάσουμε σε μια βιομηχανική πολιτική για τον 21ο αιώνα; Επί παραδείγματι, θέματα όπως η παραγωγή κυψελών μπαταριών, τεχνητή νοημοσύνη ή έναν ευρωπαϊκό υπερυπολογιστή. Δεύτερον, θα ήθελα να μιλήσω για την εμπορική πολιτική της ΕΕ, διότι δεν μπορούμε πλέον να αποδεχόμαστε τον τρόπο με τον οποίο η Κίνα αντιμετωπίζει τις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις στην επικράτειά της.

Τρίτον, πρέπει να εκσυγχρονίσουμε τους κρατικούς μηχανισμούς στήριξης, όπως φαίνεται, για παράδειγμα, από την εμπειρία με την παραγωγή κυψελών μπαταριών. Στο σημείο αυτό, πρέπει να προσαρμοστούμε στο παγκόσμιο επίπεδο και τις υπάρχουσες προκλήσεις. Τέλος, πρέπει να επενδύσουμε περισσότερο στους νέους στην Ευρώπη. Η νεολαία μας πρέπει να είναι προετοιμασμένη όσο το δυνατόν περισσότερο για την παγκοσμιοποιημένη οικονομία. Για να επιτευχθεί αυτό, θα πρέπει να έχουν μόνιμη πρόσβαση σε ευκαιρίες κατάρτισης και εκπαίδευσης. Επομένως, το -πολύ επιτυχημένο- πρόγραμμα Erasmus θα πρέπει να επεκταθεί αναλόγως.

 

20 Νοεμβρίου 2018

Πηγή: EURACTIV